1) Hoelang zal ik niet in mijn woning kunnen?
2) Wat gebeurt er met mijn post?
De postbode werd reeds aangesproken. Voorlopig wordt alle post bijgehouden op het postkantoor in Opwijk, dus niet in het gebouw bedeeld. Hieronder de link naar de website van Bpost waar elektronisch een ander, tijdelijk verblijfsadres kan worden ingegeven. (www.bpost.be/nl/post-doorsturen/tijdelijk)
3) Mijn woning is onbewoonbaar. Waar kan ik mijn vrijstelling op onroerende voorheffing aanvragen?
Lees meer over de vrijstelling op onroerende voorheffing op de pagina van de gemeente Opwijk
4) Mijn woning heeft enkel waterschade. Moet ik ook een hypothecair attest aanvragen?
Ja, iedere eigenaar dient een hypothecair attest aan te vragen bij zijn notaris. Ook indien de lening op het appartement volledig is afgelost en ook indien er enkel waterschade is (het tweede verdiep, het dak en de gevels maken deel uit van de VME). Verzekeraar Allianz is namelijk verplicht alle bankinstellingen die ooit een krediet hebben verleend op één van deze appartementen aan te schrijven met de vraag of zij mogen vergoeden op de rekening van de mede-eigendom. De kosten die je moet betalen aan de notaris om het attest op te vragen, worden terugbetaald door de verzekeraar. Dit is over te maken aan de syndicus.
5) Wat met mijn gas- en elektriciteitsrekening?
6) Wat met de maandelijks te betalen provisies voor de gemeenschappelijke delen?
7) Als ik elders ga huren en ik twee maanden waarborg moet betalen, is dit verzekerd?
8) Onze woning is onbruikbaar. Wat met de inhoud?
9) Wat met kosten voor heraanvraag van identititeitspapieren ?
10) Wat met de kosten voor aanvraag hypothecair attest ?
De verzekeringsmaatschappij Allianz dient te beschikken over een hypothecair attest van ieder appartement om op die manier de kredietinstellingen te kunnen aanschrijven met de vraag of zij mogen de schade mogen uitbetalen aan de VME. De eventuele kosten die hiervoor worden aangerekend door uw notaris worden door de maatschappij terugbetaald. Gelieve ereloonnota van de notaris aan de syndicus per mail te bezorgen voor terugbetaling met vermelding van de rekeningnummer waar dient op terugbetaald te worden.
11) Moet er nog een brandverzekering verder lopen tijdens de onbruikbaarheidsperiode van het gebouw ?
Wat betreft de verzekering gebouw blijft die gewoon verder lopen gezien het gebouw niet volledig werd verwoest door de brand.
12) Mogen de eigenaars aanwezig zijn bij de opname van de schade gebouw in hun appartement ?
Zij mogen aanwezig zijn en actief deelnemen bij de opname van de schade. Deze schade kan evolutief zijn. Dit betekent dat de schade pas zal duidelijk worden na een aantal weken en of maanden. Schade die zichtbaar wordt na de opname ter plaatsen dient gemeld te worden aan de syndicus.
13) Wat met de meer kost voor de heropbouw van de bovenste appartementen m.b.t. de strengere bouwnormen ?
De begroting van de schade en het afstemmen met aannemers en dus ook bouwtechnieken, laten we over aan onze adviseurs.
Dekerf heeft op zijn kosten ‘ burgerlijk ingenieur Johan Vandendriesche aangesteld om de belangen van de mede-eigendom optimaal te waarborgen en de bouwwerf in alle facetten mee op volgen met iedereen die betrokken is met de bouw.
14) Worden kosten m.b.t. slachtofferhulp vergoed door de maatschappij van de brandpolis ?
16) Wie betaalt de huur van een tijdelijke woning ?
Eigenaars die een tijdelijk appartement huren dienen zelf het huurgeld te betalen.
De syndicus zal er voor zorgen dat de tijdelijke onbeschikbaarheidsvergoeding, aanvaard door de verzekerirngsmaatschappij, maandelijks zal gestort worden op de rekening van de diverse eigenaars.
17) Dienen de eigenaars hun domicilie te wijzigen tijdens de heropbouw van het gebouw ?
Dit wordt dan opgenomen in het rijksregister. Echter dit is niet verplicht. Formulier kan bekomen worden bij de dienst burgerzaken van de gemeente.
18) Dient de inhoud van de kelder en garages leeg gehaald te worden ?
19) Dient de inhoud van de kelder en garages leeg gehaald te worden ?
20) Eigenaars dienen tijdelijk een nieuwe woonst te huren. Is de premie voor een bijkomende huurdersaansprakelijkheid verzekering recupereerbaar bij de brandverzekering ?
Neen, andere kosten dan ‘onbruikbaarheid en wederopbouw gebouw’ zijn niet verzekerd zoals daar zijn nutsvoorzieningen, verwarming, elektriciteit, water maar ook o.a. huurwaarbogen of verzekeringspremies.
Mogelijks heb je privé een HOME ASSISTANCE onderschreven en zit daar wel deel waarborg in ? Na te vragen bij jouw verzekering privé. Voor wat de inhoud betreft kan je wel aan jouw verzekering een tijdelijke overdracht doorgeven aan jouw verzekeringsmaatschappij . Als huurder zal jouw huuraansprakelijkheid eindigen en kan je ook die waarborg overdragen naar jouw nieuwe woonst.
21) Hoelang kan inboedel blijvend gestockeerd/bewaard worden door Recon en wie betaald hiervoor ?
Om een antwoord te krijgen op deze vraag moet iedere eigenaar te rade gaan bij zijn maatschappij en zien wat er in de polis “Inboedelverzekering” staat opgenomen en wat eventueel bijkomend kan bekomen worden.
22) Hoeveel maanden zal de onbeschikbaarheidsvergoeding worden uitbetaald door Allianz ?
Omwille van de bijzondere overeenkomst die makelaar heeft afgesloten met Allianz, buiten de algemene voorwaarden van de polis, nl. Building concept Dekerf, wordt er geen maximale termijn opgelegd.
23) Bestaat de kans nog dat buiten het tweede verdiep ook nog andere verdiepen worden afgebroken ?
Volgens onze tegenexpert Troostwijk die de VME heeft aangesteld om hun belangen te verdedigen, laat bouw technisch, voorlopig niets toe om te besluiten dat het gelijkvloers of het eerste verdiep ook dienen afgebroken te worden. Nadat het gebouw terug onder dak zal zijn en nadat het gebouw weer tot rust is gekomen zullen alle nodige onderzoeken worden uitgevoerd om zeker te zijn dat alle gevolgschade is mee opgenomen in de schadeëis naar Allianz toe.